lauantai 19. joulukuuta 2015

Terveisiä Tallinnasta

Ystävän kanssa tuli pyörähdettyä Tallinnassa tän kuun alussa ja sieltähän tarttui mukaan  (tietysti) kaikkee pientä ja kivaa. Isookin olis löytynyt, mut kantojuhta puuttui =D.
Reisussa oli tietysti hauskaa, vaikka sää oli tosi kurja. Vettä tuli taivaan täydeltä. HÖH....onneks kuitenkin toi liikkuminen muullakin kuin jalan on Tallinnassa suht edullista. Harmittamaan jäi vain, et joulumarkkinoiden kiertely jäi sään takia vähäiseksi.
Me oltiin Tallinnassa perjantaina kello 11 ja koska hotelliin pääsi kirjautumaan vasta klo 14 päätettiin aloittaa Tallinnan kiertely Vanhasta kaupungista. Hieman murua rinnan alle täytyi saada.

Hieman joulutunnelmaa sateen ja tuulen keskellä

Nähtiin me markkinahumua hieman. Ajateltiin perjantaina, et tullaan sit myöhemmin kiertään toria uudestaan ja käytiinkin. Sillee pika pikaa. Noh...jos ens vuonna uudestaan paremmalla säällä. Markkinoilla oli vaikka mitä. Oli käsitöitä, herkkuja ja jopa pari poroa.
Me käytiin herkuttelemassa yksi juustolautanen Vana Tallinn-kaakaon kera. Juustolautanen oli kyl herkullinen, mut kaakao ei yltänyt mun suosikkilistalle.
Pötsit täysinä lähdettiin sitten metsästään taksia ja otettiin nokka kohti Karnaluksia. Päätettiin käydä siel heti, ku ajateltiin, et perjantaina siel vois olla hieman rauhallisempaa, kuin lauantaina ja oikeessa taidettiin olla. Taksi sinne maksoi hurjat 6 euroa ja taksejahan ei Tallinnassa tarvitse kauaa etsiä.
Karnaluksin ostokset

Tällä kertaa ei toi mopo vallan karannut käsistä tuolla lankahelvetin keskellä. Kaikkee ihanaa tuli hypisteltyä ja ihailtua, mut järki pysyi päässä tällä kertaa.
Pikkuisen oli järjestystä muuteltu viime käynnin jälkeen. Taitaa olla tullut tavaraa lisää, koska tuntui paikka pikkuisen ahtaammalta kuin viimeksi. Ulos kuitenkin löydettiin.
Karnaluksissa olon aikana sääkin oli hieman selkeytynyt, joten jalkapatikalla lähdettiin kohti keskustaa ja hotellia. Matkan varrella pysähdyttiin pikkuiseen helmikauppaan, jossa saikin oven kanssa olla tarkkana. Puodissa meinaan majaili kissa ja sitä kaveria ei sanut päästää kylille pyörimään.
Tähänkin pikku puotiin tulee varmasti poikettua joskus uudestaan. Helmiä oli ihan kivasti ja hinnat oli tosi mukavat.
Lisää kuvateksti
Pikkuiselta torilta läheltä Vanhaa Tallinnaa ostin itselleni tumput, kun alkoi toi kylmä tuuli paleltaan sormissa. Mukaan lähti myös villasukat kissa-kuviolla. Tumput maksoi 8 euroa ja ne on kaksin kertaiset, lämpimät ja ihanan pehmeät. Sukkat oli 10 euroa.
Tykkään tumppujen kukkakoristeista. Oon niitä täs tutkaillut ja tullut siihen tulokseen, et tuollaisen kukkasen vois saada itsekkin aikaiseksi. Ei ainakaan vaikuttanut kovin vaikeelta kuviolta.
Kuviosukkia mul ei ole vielä ollutkaan.
Lauantaina sitten jatkettiin ostosten tekoa Rocca al Maressa, johon mentiin satamasta lähtevällä ilmaisella bussikyydillä. Tuolla sitä olikin kierrettävää ja katseltavaa.

Eräästä kaupasta tein tälläisiä löytöjä. Varsinkin noi kuvio tarrat oli tosi kivoja ja hinta niille oli (muistaakseni) 1,50. Koriste teippit olivat samoissa hinnoissa. Yritin etsiä mikä mahtoi olla likkeen nimi, mut en löytänyt. Tästä kaupasta tuli mieleen suomalainen Tokmanni.
Samasta kaupasta mukaan lehahtivat myös nämä pöllö-tuikkukipposet. Pöllöhulluna TYKKÄÄN kovasti. Samaisessa kaupassa olisi ollu ihana iso pöllö-vaasi, mut sitä en harmikseni ottanut. Ajattelin, etten koskaan saa sitä ehjänä kotiin asti. Ens kerral täytyy ottaa isompi laukku mukaan =D, et kaikki pöllöt mahtuu mukaan kotiin.
Lauantai-illalla satoi sitten, niin kovaa, et nää tytöt jäivät hotellihuoneeseen herkuttelemaan ja parantamaan maailmaa. Ikää tuli taas muutama vuosi lisää, ku naurettua tuli vatsat kipeinä.
Sunnuntaina olikin sitten kotiinlähdön aika. Aamupalat nassuun ja ulos tuiskuun ja tuuleen. Vettä tuli, niin pal, et itku meinas tulla. Edessä oleva laivamatka jännitti, koska tuuli oli aikamoinen.
Noh...me ehdittiin ennen laivaan menoa kiertään vielä satama-alueen kauppoja.
Sieltä ostin tälläisiä patakintaita. Hauskoja!! Voipi olla, et joku saa näitä joululahjaks.
Laivamatka meni kotiin päin hienosti meiltä. Laiva keikku, mut ei haitannut meitä yhtään. Että sellainen reissu täl kertaa. Kesäl sit uudestaan!!